BIDANG SENI DALAM ISLAM
-
Seni khat ialah seni bentuk tulisan
jawi/arab (calligraphy)
-
Dalam islam tulisan alquran atau arab
boleh ditulis dengan berbagai-bagai bentuk yang menarik.
Jenis-jenis
khat yang asli dan masyhur :
-
Bentuk awal khat kufi telah sedia ada
semenjak sebelum islam lagi
dengan bentuk hurufnya yang bersegi atau murabba’.
dengan bentuk hurufnya yang bersegi atau murabba’.
-
Khat ini mula digunakan secara meluas
ketika ibu kota pemerintahan
dipindahkan dari madinah ke kufah pada zaman pemerintahan khalifah
ali bin abi talib.
dipindahkan dari madinah ke kufah pada zaman pemerintahan khalifah
ali bin abi talib.
- Khat thulus kebanyakannya digunakan
untuk hiasan seperti mashaf
al-uthmani, nama buku atau kitab dan lain-lain.
al-uthmani, nama buku atau kitab dan lain-lain.
- Diperindahkan oleh ahli kaligrafi arab
yang masyhur bernama
al-wazir Abu Muhammad bin Muqalah, dan saudaranya Abu Abdullah bin Hassan.
al-wazir Abu Muhammad bin Muqalah, dan saudaranya Abu Abdullah bin Hassan.
- Kedua-duanya telah mencipta kaedah,
teknik penulisan, jarak
huruf, gaya dan iramanya yang begitu rapi dan terperinci.
huruf, gaya dan iramanya yang begitu rapi dan terperinci.
c) Khat farisi
- Banyak digunakan untuk penulisan
buku-buku kesusasteraan,
nama dan tajuk-tajuk karangan pada majalah dan surat khabar.
nama dan tajuk-tajuk karangan pada majalah dan surat khabar.
- Digunakan dengan meluas di Parsi,
Pakistan dan india
sehinggakan tulisan urdu lazimnya ditulis dengan khat farisi.
sehinggakan tulisan urdu lazimnya ditulis dengan khat farisi.
- Sesuai dengan namanya, seni khat ini
dikembangkan di Parsi.
- Huruf-hurufnya condong sedikit ke kanan.
d) Khat riq’ah
- Dikenali dengan sebutan khat riq’I yang
merupakan tulisan arab
yang dapat ditulis dengan cepat.
- Khat ini sering digunakan untuk tujuan
surat-menyurat dan digunakan
oleh pelajar university dan madrasah untuk
mengambil nota kuliah.
-
Diwani bererti catatan atau antalogi
karangan.
-
Didapati dari inspirasi model-model
lain.
-
Sifatnya tersendiri.
-
Fungsi: untuk hiasan.
-
Khat ini berasal dan berkembang dari
tulisan riq’ah menjadi tulisan
Musalsal yang hurufnya berjalin.
Musalsal yang hurufnya berjalin.
-
Meningkat menjadi “khat sultaniyah” dan
“khat hamayuni”.
-
Sangat luas penggunaannya di
pejabat-pejabat kerajaan.
f) Khat diwani jail
-
Khat ini rumit penulisannya tetapi indah
dan estetik.
-
Model yang dipenuhi dengan tanda-tanda
syakal ini sering digubah
dalam bentuk-bentuk yang indah dan menarik.
dalam bentuk-bentuk yang indah dan menarik.
-
Seperti : bentuk perahu, ikan , burung
dan sebagainya.
-
Khat ini hampir menyamai khat thulus.
-
Hurufnya lebih lebar dan panjang serta
ditambah dengan tanda-tanda syakal.
- Khat gaya ini jelas dan mudah dibaca
sebab itu ia banyak digunakan untuk menulis buku-buku akademik terutamanya
al-quran, al-hadith , tafsir dan fiqh.
- Digunakan untuk tujuan hiasan.
- Ia dikembangkan oleh 3 negara iaitu
turki, iran dan india.
2)
SENI
BINA
Seni bina bermaksud bidang seni untuk membangunkan
bangunan, reka bentuk dan reka letak yang dibina oleh manusia. Ibnu khaldun
berpendapat seni bina merupakan satu ciri ketamadunan yang penting kerana ia
merupakan lambang sesuatu bangsa. Alfred Fred Frazer pula berpendapat seni bina
islam merupakan gambaran dari sudut agama dan tumpuannya ialah bangunan masjid,
madrasah, istana, pasar dan rumah kediaman. Selepas kewafatan Nabi Muhammad SAW
seni bina islam terus berkembang terutama di zaman khulafa’ melalui pembinaan
masjid-masjid yang dihias dengan ayat-ayat al-quran yang dikuir indah.
Aspek dalam seni bina islam yang terpenting ialah
pembinaan masjid. Ini kerana islam meletakkan tempat ibadah sebagai ciri
terpenting sesebuah bandar. Dalam masa yang sama masjid menjadi lambang
kekuatan akidah, kesatuan dan perpaduan umat islam. Pada masa dahulu, masjid
menjadi pusat segala kegiatan sosio-ekonomi dan politik umat islam. Mengikut
perkembangan zaman, masjid mula dihias dengan ukiran, seni khat dan seni warna
mengikut latarbelakang masjid.
Kepentingan binaan masjid digambarkan dengan
fakta-fakta jumlah masjid dibina disesebuah tempat. Khalifah umar bin
al-khattab pernah membina 40 buah masjid. Pada zaman Bani ummaiyah terdapat
lebih kurang 24 buah masjid di Damsyik. Pada abad ke 15, terdapat 88 buah
masjid jamek dan 19 buah masjid kecil di Kaherah. Antara perkara penting yang
diberi perhatian dalam pembinaan masjid ialah lokasi mimbar, arah kiblat,
tempat imam sembahyang, ruang berkumpul, menara tempat azan dilaungkan, kubah
dan lain-lain.
Pada zaman kerajaan islam di sepanyol (andalus)
khususnya yang berkembang di bandar Cordova, Granada dan Toledo, unsur-unsur
seni bina islam amat terserlah pada bangunan dan istana.
Umat islam tidak memberi perhatian terhadap seni
pahat dengan gambar berlembaga atau arca kerana seni ini mempunyai ciri
persamaan dengan menyembah berhala.
No comments:
Post a Comment